Afhandeling declaraties belangrijk voor cijfer zorgverzekeraar
Geplaatst op 9 december 2016 door Redactie ZorgkaartNederland - 1671 keer bekeken
De manier waarop zorgverzekeraars omgaan met declaraties bepaalt voor een belangrijk deel het cijfer op ZorgkaartNederland. Dat blijkt uit analyse van de 785 meest recente waarderingen van zorgverzekeraars op ZorgkaartNederland.
Welke zaken zorgden ervoor dat verzekerden in 2016 zeer tevreden over hun zorgverzekeraar waren? En waardoor gaven verzekerden juist lagere cijfers op ZorgkaartNederland? Om dat te onderzoeken, hebben we twee groepen waarderingen uit 2016 bekeken. De verzekerden die gemiddeld een negen of hoger gaven, zien we als zeer tevreden klanten. Verzekerden die een 7 of lager gaven, zien we juist als klanten die niet (helemaal) tevreden zijn. In de toelichtingen bij die waarderingen hebben we vervolgens gekeken waarom mensen dat hoge of juist lage cijfer gaven.
Top vijf vaakst genoemd:
7 of lager |
9 of hoger |
1. Polis (kosten, wat wordt vergoed) |
1. Afhandeling declaraties |
2. Klantenservice |
2. Klantenservice |
3. Informatie op website/in brieven |
3. Informatie op de website |
4. Afhandeling declaraties |
4. Polis (kosten, wat wordt vergoed) |
5. Service en diensten |
5. Service en diensten |
Verzekerden zijn vooral erg tevreden als de zorgverzekeraar de declaraties snel afhandelt. Ook goede adviezen en hulp van de klantenservice zorgen voor hoge cijfers. In de teksten bij de waarderingen gaat het niet vaak over de service en diensten die de verzekeraars bieden. Wél valt op dat het bij de waarderingen met een 9 of hoger twee keer zo vaak over de verleende service en diensten gaat. Verzekerden blijken het erg te waarderen als de zorgverzekeraar zijn best doet om de wachttijd te beperken of helpt om het beste ziekenhuis voor een behandeling te kiezen.
Bij de lage cijfers gaat het juist heel vaak over behandelingen die niet (meer) door de zorgverzekeraar worden vergoed. Verzekerden vinden het erg vervelend als ze ineens veel zelf moeten betalen. Ook slechte hulp vanuit de klantenservice en onduidelijke informatie in brieven of op de website zorgen regelmatig voor lage cijfers.
Extra deelcijfer
Deze 785 meest recente waarderingen verschillen van de oudere waarderingen, omdat ze zes in plaats van vijf deelcijfers hebben. De nieuwe waarderingen hebben namelijk een extra deelcijfer voor ‘Service en Diensten’. De overige vijf deelcijfers zijn dezelfde als bij de oudere waarderingen van zorgverzekeraars, namelijk ‘Afhandeling’, ‘Bereikbaarheid’, ‘Informatie’, ‘Klantenservice’ en ‘Polis’.
Het gemiddelde cijfer voor ‘Service en Diensten’ bij zorgverzekeraars op ZorgkaartNederland is een 8,19. Dat is iets onder het gemiddelde van dit jaar, want dat is een 8,30. Dat is iets hoger dan het gemiddelde van eerdere jaren, een 8,20. Hieronder alle deelcijfers van 2016:
Afhandeling |
Bereikbaarheid |
Informatie |
Klantenservice |
Polis |
Service |
Gem. |
8,50 |
8,41 |
8,16 |
8,36 |
8,19 |
8,19 |
8,30 |
Er zijn acht verzekeraars die in 2016 genoeg waarderingen (30 of meer) hebben gekregen voor een betrouwbaar cijfer over 2016. Hieronder de cijfers van die zorgverzekeraars vergeleken met het gemiddelde voor de eerdere jaren.
Verzekeraar |
Cijfer 2016 |
Cijfer eerdere jaren |
ONVZ |
9,0 |
9,2 |
DSW |
8,8 |
8,8 |
CZ |
8,6 |
8,3 |
De Friesland |
8,3 |
8,2 |
Zilveren Kruis Achmea |
8,0 |
7,9 |
Menzis |
7,9 |
7,7 |
IZZ Zorgverzekeraar |
7,9 |
7,7 |
Zorgverzekeraar VGZ |
7,5 |
7,5 |
De tabel laat zien dat CZ dit jaar de grootste verbetering heeft: het cijfer voor 2016 is 0,3 hoger dan het cijfer over alle jaren. Ook Menzis en IZZ hebben hun cijfer duidelijk verhoogd. Bij beide zorgverzekeraars ligt het gemiddelde in 2016 0,2 hoger. De Friesland zorgverzekeraar laat tot slot dit jaar ook nog een iets hoger cijfer zien. ONVZ zag het cijfer juist met 0,2 dalen. Het gemiddelde van een 9,0 is echter nog steeds het hoogste van alle zorgverzekeraars.
Beoordeel uw zorgverzekeraar
ZorgkaartNederland wil ook graag weten wat u van uw zorgverzekeraar vindt. Via dit formulier kunt u met andere verzekerden delen wat uw ervaringen met uw zorgverzekeraar zijn. De waarderingen van andere verzekerden voor hun zorgverzekeraar leest u hier. Lees ook ons eerdere artikel over de cijfers van de Nederlandse zorgverzekeraars.
Heeft u informatie nodig voor het kiezen van een nieuwe zorgverzekering? Lees dan het dossier Zorgverzekering kiezen 2017 op de website van Patiëntenfederatie Nederland.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 4 december 2014
Wat kost onze zorg? -
Redactie ZorgkaartNederland 28 november 2019
10 jaar ZorgkaartNederland: ‘De stem van de patiënt is belangrijk’ -
Redactie ZorgkaartNederland 18 april 2016
Overstap zorgverzekering weinig populair -
Redactie ZorgkaartNederland 24 november 2016
Kleine zorgverzekeraars doen het goed op ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 4 december 2014
4 veranderingen in de zorg voor 2015